Arbetsförmedlingen drar in rejält på sin direktservice

      Kommentarer inaktiverade för Arbetsförmedlingen drar in rejält på sin direktservice

Nyligen blev det känt att Arbetsförmedlingen kommer att dra ner kraftigt på sin ”obokade direktservice”, det vill säga dit den som söker jobb kan gå utan att ha bokat en tid i förväg. Hela 90 procent av medarbetarna kommer att försvinna. I praktiken innebär detta att man går från dagens 668 medarbetare till 70.

Beslutet har mötts av kritik, men Arbetsförmedlingen själva menar att neddragningarna inte kommer att innebära några problem. Detta eftersom de på samma gång planerar att införa fler smarta digitala lösningar samt bygga ut kundtjänsten. Arbetsförmedlingen mål är att två av tio i framtiden ska använda ny teknik istället för att besöka dem fysiskt. De menar också att många av dagens spontana besökare istället bör boka en tid hos en arbetsförmedlare. På så sätt kan servicen bli mer individanpassad utifrån den arbetssökandes frågor och behov. Via Direktservice ska besökaren i framtiden endast kunna få allmän information, inte personlig.

En som är väldigt kritisk till nedskärningarna är Mats Sjöstrand, som gjort en utredning om Arbetsförmedlingen åt regeringen. Han är bland annat skeptisk till att Arbetsförmedlingen kommer att lyckas digitalisera sin verksamhet i den takt som de själva påstår. Mats Sjöstrand tror inte heller att spontana besök kommer att försvinna till förmån för de bokade. Han befarar att den personal som är kvar nu istället kommer att bli överbelastade.

Även facket ST anser att Arbetförmedlingens planerade nedskärning är drastisk och att man riskerar att få utarbetade medarbetare och missnöjda kunder som följd.